3DS Max 2018: Arnold og Opacity

Få hjælp til render engines, settings, optimering, fejl og andet generel rendering.

Moderators: Lars Gehrt, Brian Sørensen, Søren Pedersen, Nick Jensen

3DS Max 2018: Arnold og Opacity

Postby Bjarne Carlsen » Thu Dec 14, 2017 11:28 am

Hej nye CGF venner
Dette er min først post på dette forum, så bære over med mig…

Hej nye CGF venner
Dette er min først post på dette forum, så bære over med mig…

Software: 3DS Max 2018
Render: Arnold

Problem: Opacity i ARNOLD

Mine billeder af ”Det Mystiske Hus Ved….” er jeg ved at ændre fra Mental Ray render til den nye ARNOLD render. Og da jeg anvender XFrog træer, som jo findes gratis på nettet, løb jeg ind i problemet med at bladene anvender Opacity map på en anden måde i ARNOLD

I Mental Ray, lå Alpha map jo i Opacitet kanalen, så når jeg renderede i ARNOLD kan man se det sorte område fra Alpha map. Har så eksperimenteret lidt og fundet denne workaround, som jeg lige vil høre om det er helt ude i hampen…. Eller om der er nogen af jer, som har en guldklump.

Jeg loader XFrog træet ind i en tom tegning, og dropper texturen ind i et materiale slot.
Vælg: F10 Render
Vælg: Renderer => ARNOLD
Vælg: System => Legacy 3ds Max Map Support

Vælg: Rendering => Scene Converter => Editor => Change Render to => ARNOLD => Convert Scene
Vælg: Luk Converter => No for at gemme!!!

Man kan stadig se Alpha´s sorte baggrund på skærmen.
Vælg: Materiale editor => Pick Materiale from Object => vælg et blad
Vælg: Hvis man har et billede med Alpha af bladet, sættes det under…..
Vælg: Speciel Maps => Cutout (skal være aktiv)

Hvis man ikke har en Alpha udgave af billed af blad, så kan man anvende selve farve billedet af bladet. Det bliver bare først lidt gennemsigtig, det kan ændres ved at:
Vælg: Kopier map fra Base Color => Cutout => Paste (Copy) da vi skal ændre noget mere.
Vælg: Speciel Maps => Cutout (skal være aktiv)
Vælg: Klik på den Map, som er tilføjet i Cutout
Vælg: RGB Channel Output => skift til Alpha As Gray

Så skulle den sorte baggrund på bladet gerne forsvinde, og bladet fremtræde uden sort baggrund

Spørgsmålet er så, til dem som kender 3DS Max 2018 og ARNOLD… har i en anden procedure..

Mvh: Bjarne Carlsen :D
Bjarne Carlsen
www.bcart.dk
3DS Max 2018 / Paint Shop Pro 9
User avatar
Bjarne Carlsen
New Member
 
Posts: 7
Joined: Sat Feb 02, 2013 9:29 pm
Location: Nakskov

Re: 3DS Max 2018: Arnold og Opacity

Postby Lars Gehrt » Thu Dec 14, 2017 7:50 pm

Hej Bjarne,

jeg faldt over denne her, måske det kan bruges.

https://support.solidangle.com/display/ ... nd+Opacity

Jeg er ikke selv Arnold bruger så er spændt på dine resultater.
Lars Gehrt
3D artist
larsgehrt.dk
CGForum Admin & founding member and Scripter


ImageImageImage
User avatar
Lars Gehrt
Site Admin
 
Posts: 1536
Joined: Mon Oct 22, 2012 9:22 am
Location: Vejle

Re: 3DS Max 2018: Arnold og Opacity

Postby Bjarne Carlsen » Thu Dec 14, 2017 10:37 pm

Hej Lars
Ja, denne guide har jeg også set, men opgav at læse den helt igennem :-)
Synes at jeg tabet tråden og forståelsen halvvejs nede i teksten.. men måske skulle jeg printe den ud og gennemlæse den nøje..

Synes faktisk den procedure jeg beskriver giver samme render resultat, som jeg fik i Mental Ray. Dog synes ARNOLD at være noget hurtigere.

De billeder som jeg har lagt op er på 2560x1440 pix, og tager ca. 5½ time at renderer på min maskine, I ARNOLD tager det ca. 1½ time I 1980x1120 I næsten samme kvalitet, men med en lyskilde der er sat op til at give en slags Volumen Fog.

Har fornemmelse af at ARNOLD giver et rimeligt godt indtryk af en rendering I ret god kvalitet, dobbelt så hurtigt som Mental Ray..

Tak for svar og interessen.....
Bjarne Carlsen
www.bcart.dk
3DS Max 2018 / Paint Shop Pro 9
User avatar
Bjarne Carlsen
New Member
 
Posts: 7
Joined: Sat Feb 02, 2013 9:29 pm
Location: Nakskov


Return to Render

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests
cron