Det Mystiske hus ved kanten af Paradisfugle skoven Scene 1

3D-billeder under udarbejdelse.

Moderators: Lars Gehrt, Brian Sørensen, Søren Pedersen, Nick Jensen

Det Mystiske hus ved kanten af Paradisfugle skoven Scene 1

Postby Bjarne Carlsen » Tue Dec 19, 2017 11:44 pm

Jeg er ved at konvertere et af mine billeder fra Mental Ray render til den nye MAXtoA Arnold render, og ikke uden problemer....
Slås og har haft lidt problemer med Opacity maps og ikke mindst lave noget realistisk vand i søen... synes nu jeg har nået et rimeligt realistisk resultat for vand, men det har også koste mig næsten 4 dage og mange, mange test.

Hvis der er interesse, skal jeg nok se om ikke jeg kan lave et lille PDF dokument, med setup af vand texture, såfremt jeg kan genskabe proceduren, tror der var meget held indover da det endelige lykkedes for mig. :shock:

De sider jeg har fundet på nettet omkring disse emner, har jeg ikke kunne decode, så jeg har selv testet mange forskellige opsætninger i Arnold og Arnold materials.

Her er billedet som er den seneste rendering I en mellem kvalitet og renderingstid på ca. 1 time og 15 min.
Udover at gerne ville prøve Arnold renderen, går forsøget ud på at få lidt mere dybde i billedet ved at tilføje blå dis jo længere objekter befinder sig I baggrunden...

Noget som aldrig er lykkedes mig i Mental ray, uden at det tog en krig at renderer....
Image

Det gamle Mental Ray billede ser sådan ud…..
Image

Hvilken programmer anvender i, er jeg den eneste som anvender 3DS Max 2018… og bruger i VRAY som render.
Kan ikke rigtig finde ud af om Maya i dag er industri standard…. :D

Husk jeg er stadig under amatør status... :D
mvh. Bjarne Carlsen.
Bjarne Carlsen
www.bcart.dk
3DS Max 2018 / Paint Shop Pro 9
Bjarne Carlsen
New Member

Re: Det Mystiske hus ved kanten af Paradisfugle skoven Scene

Postby Lars Gehrt » Wed Dec 20, 2017 8:18 am

Hej Bjarne,

det er altid svært at konvertere fra den ene render til den anden. Men jeg syntes du er sluppet godt fra det. Jeg har ikke selv testet Arnold rendered, men jeg bruger også 3d max men VRay er min fortrukne render. Jeg bruger dog også mange andre programmer som Vue og Light Studio for at få de resultater som jeg gerne vil have.

Jeg bruger meget det at jeg renderer visse elementer ud for sig selv, og så Comper jeg det hele sammen i After Effects, eller photoshop. Nogen gange er det bare umulig at ramme et resultat som man er tilfreds med når man renderer alt i samme scene.

Ang. din scene så kunne jeg godt tænke mig noget græs på jorden de steder hvor det nu skulle være og måske lidt mere "Bump" i dine textures. Den blå haze den laver jeg altid med et Zdepth pass som jeg tilpasser i post.
Lars Gehrt
Lead 3D at Lindberg.com
larsgehrt.dk
CGForum Admin & founding member and Scripter

ImageImageImage
Lars Gehrt
Site Admin

Postby Bjarne Carlsen » Wed Dec 20, 2017 12:29 pm

Tak for respons...
Jeg bruger / brugte Mental Ray fordi den jo følger med 3DS max, hader det at skulle tilkøbe programmer, som så skal tilkøbes i ny version hver gang man opdatere..
Ved heller ikke om jeg om jeg holder mig til MR, så længe den kan fås gratis.

Vue lyder interssant, har prøvet gratis versionen for lang tid siden, hvor man kunne loade scener i 3DS max... synes man kan lave nogle flotte landskaber i Vue, men nåede aldrig at sætte mig rigtig ind i programmet. måske nu hvor jeg har tid.. :-)

Det med græs i scenen har jeg også selv tænkt over, særligt omkring træroden. Men I de 2 andre scener har jeg brugt Substance materiale, hvor der findes nogle ret gode alternativer, som også giver bedre fornemmelse af bump effekten.

Efter jeg konverterede texture til Arnold render I Scene 1, forsvandt bump effekten helt på mange af mine textures, og lige meget hvor højt jeg skruer op I Bump map, forbliver de meget flade... så det er noget må se på.

Jeg kan se at istedet for at starte med Physical Material, så gives der mere spillerum hvis man starter med Standard Surface.... men jeg tror jeg har lang vej endnu inden jeg fatter Arnold textures.

Det med at renderer ud i forskellige pass, har jeg ikke brugt, men vil notere mig muligheden.... vender nok tilbage for uddybning. Jeg er ikke kommet længere end at jeg renderer hele scenen ud som den skal være i eet hug.. (men nu starte vi lige fra en ende af og bevæger os op mod toppen, har jo de næste 20-25 år til det)

mvh: Bjarne
Bjarne Carlsen
www.bcart.dk
Bjarne Carlsen
New Member

Postby Bjarne Carlsen » Tue Dec 26, 2017 3:20 pm

Jeg har forsøgt at indarbejde de fremsatte forslag til scenen, med fx. en anden jordoverflade texture og noget græs omkring træer.... men der er meget der skal læres endnu mht. Arnold renderens måde at bruge Materials. Særligt barken på træerne synes at forsvinde helt.

Men begynder at finde ud af hvordan Bump virker i textures, så skal også teste dette på træerne i scenen ... her jo tiden til det :-) , lige nu forsøger jeg at tage små step og blive fortrolig med arbejdsgangen.

Forsøger mig med nogle af "Substance" textures, som jeg har samlet gennem tiderne.

Nyeste version af scenen
Image
Bjarne Carlsen
www.bcart.dk
Bjarne Carlsen
New Member

Postby Lars Gehrt » Tue Dec 26, 2017 7:07 pm

Ang. din bark og bump, så er det nok lige hvordan dit lys det rammer det, før man sådan rigtigt kan se noget struktur. Måske leg lidt med din specular værdi her. Ellers kan du altid lege med en displace modifier, dog kræver denne et high poly mesh.

Fedt med græs, det gir nogle gode detaljer.

Dit vand syntes jeg er super flot :)
Lars Gehrt
Lead 3D at Lindberg.com
larsgehrt.dk
CGForum Admin & founding member and Scripter

ImageImageImage
Lars Gehrt
Site Admin

Postby Bjarne Carlsen » Sat Dec 30, 2017 11:43 am

Dette er så den seneste udgave, hvor jeg har fået lidt bark på træer i forgrund og ændret skygger til at have en mere blød overgang, i stedet for den meget skrabe kontur i de andre udgaver.

Det med den bløde skygge, var godt nok et spøjst sted man skulle stille det, det var en vinkel under Arnold´s Distant light, som jeg ændre fra 0 til 5 !!!! så lige pludselig fik jeg en mere realistisk skygge.

Billedet er også renderet ud med en rimelig høj kvalitet i Arnold, hvorfor det tog næsten 8 timer i en opløsning på 2560x1440 pix at beregne. Billedet her er downsized til 1980x1114 pix. for at spare plads.

Selv synes jeg at scenen er ved at være der hvor jeg gerne vil hen, der er et par småting med vinduer i huses, som jeg ikke rigtig har løst endnu.

Men nu vil jeg overføre det jeg har lært i dette billede til de 2 andre scener i serien ”Det Mystiske Hus….. ”, der lære jeg sikkert også noget nyt, som kan komme alle 3 scener til gode og give et helstøbt udtryk for alle 3 billeder.
Image
Bjarne Carlsen
www.bcart.dk
Bjarne Carlsen
New Member

Return to 3D