Motion Capture af hænder med device

Her kan man snakke og diskutere om løst og fast. Det er også her man kan sælge bøger, software og hardware.

Moderators: Lars Gehrt, Brian Sørensen, Søren Pedersen, Nick Jensen

Motion Capture af hænder med device

Postby mr.Jo » Wed Jun 27, 2018 8:57 am

Hej CGforum.

Jeg skriver da vi, på mit arbejde, skal til at lave en masse 3D animationer af hænder som håndterer insulin penne af forskellige variationer (handling og geometri). Bevægelserne er rolig og inden for et lille areal, så som hvis du sidder med en mobil og skriver (kun for scene skala 70cm x 70cm x 70cm)

Det der skal captures er som i følgende video:
https://www.youtube.com/watch?v=Q48Lwkw2zaU

Vi er kommet lidt frem til at det kunne være spændende og mest effektivt at forsøge os med noget motion capture, af hænderne + devicet + underarme. Så vi søger noget know-how på processen og på hvilket hardware software, der kunne være smart at benytte sig af. Måske nogen af jer har erfaring med det eller kender nogen som ved noget om det?

Vi bruger selv 3ds max - After Effect og Premiere. Så tænker noget Autodesk Motion Builder vil give mening at bruge
På forhånd tusind tak for alt info vi kan komme i nærheden af :)
3D Grafiker @ Designit
Image
mr.Jo
New Member

Re: Motion Capture af hænder med device

Postby Lars Gehrt » Thu Jun 28, 2018 8:27 pm

After effects tracking er rimelig god, men når det kommer til at tracke bevægelser som arme og hænder så kan den godt komme til at have det svært.

Jeg ville helt klart se lidt nærmere på dette program, det har jeg brugt med stor succes til at tracke et hovede jeg skulle placere noget på:

https://www.vicon.com/products/software/boujou

de kan eksportere direkte til 3dmax.
Lars Gehrt
3D artist
larsgehrt.dk
CGForum Admin & founding member and Scripter

ImageImageImage
Lars Gehrt
Site Admin

Postby mr.Jo » Mon Jul 02, 2018 10:49 am

Det er desværre ikke matchmoving vi skal lave, men reelt motion capture. Lige som når de laver motion capture af mennesker som de smider på en rigget 3D figur. I vores tilfælde er det dog kun hænderne/ fingrenes bevægelser vi skal have capturet. "On footage tracking" er desværre ikke nok for os i dette tilfælde, da der bliver en del handling af pennene.
3D Grafiker @ Designit
Image
mr.Jo
New Member

Postby Lars Gehrt » Mon Jul 02, 2018 8:05 pm

Lars Gehrt
3D artist
larsgehrt.dk
CGForum Admin & founding member and Scripter

ImageImageImage
Lars Gehrt
Site Admin

Postby mr.Jo » Mon Jul 09, 2018 6:32 am

Det der "brekel" det ser super smooth ud, det kunne faktisk godt gå hen og være en løsning. Gad vide om man kan tracke ekstra objecter ind. Som når man holder et device i hånden. På den anden side det skal jo egentlig bare linkes til håndens tracking.

Tusind tak for hjælpen Lars, det kunne meget godt gå hen og være det vi begyndte at lege med!

Hvis der er flere der har inputs må i stadig rigtig gerne komme med dem :)

EDIT: Det viser sig at vi har sådan en Leap sensor i huset, og den fungerer desværre KUN med hænderne, lige så snart man holder et device uanset hvad i hånden, så kan den ikke tracke hånd skelettet. ØV, det var ellers et oplagt valg!
3D Grafiker @ Designit
Image
mr.Jo
New Member

Return to Off Topic