Spotlight: Dennis Iversholt

 

Navn: Dennis Iversholt
Alder: 32
Stilling: 3D Grafiker
Arbejdsplads: Cadesign
Tidligere arbejdsplads(er): Riis Retail

Navnet Dennis Kaya Iversholdt vil nok ikke få de store klokker til at ringe ved første stavelse, men den renommerede 3D-grafiker, bedst kendt via sit alias “Latter” på diverse fora & communities, står bag billeder som eks. Westbound-with-mail og Going Home. Disse er bare et udsnit af et allerede imponerende portfolio, hvis tidligste billede daterer tilbage til 2002 – hvor Dennis for første gang trådte ud i det virtuelle 3D- community. Dennis er lige så stærk kreativ som han er teknisk minded, hvilket er en uundværlig kombination af færdigheder, i en verden hvor nye teknologier står i kø, for at overbevise os om, at 3d grafik er noget der ikke længere kræver mere af den fagkyndige, end et enkelt klik med musen.

CGF: Fortæl os lidt om din baggrund – hvordan kom du til at arbejde med 3D?
Dennis: Jeg har altid været meget interesseret i at tegne, men interessen for 3D tror jeg først rigtig kom af at se Pixels, der var et indslag i Troldspejlet, hvor seerne kunne sende deres CG billeder og animationer ind og få dem vist i tv. Jeg stødte første gang på 3dsmax i ca 1997/1998 ved et tilfælde. Da jeg først fik “trial”-versionen installeret synes jeg ikke helt det var på højde med Corel Draw 3D som jeg havde leget lidt med inden. Jeg blev heldigvis klogere.
Ellers har 3dsmax stort set været det eneste 3D-program jeg har brugt siden da.
3D-grafik har været min hobby siden 97/98 men jeg troede først rigtigt på at jeg var god nok til at kunne arbejde med det professionelt, kort tid inden jeg fik mit første job som 3D-grafiker i 2007.
Jeg er uddannet multimediedesigner og har en Bachelor i Medialogi, men jeg tror det der har givet job er det 3D jeg har lavet i fritiden og det portefølje jeg har fået bygget op.
CGF: Har du et favoritprojekt, og kan du fortælle lidt om processen med projektet, samt tankerne bag?
Dennis: Mit favorit projekt er nok stadig New York 43rd street, som jeg lavede i 2010 og som blev en af en af de primære årsager til at jeg fik jobbet hos Cadesign.
Det var også første gang jeg fik opmærksomhed omkring et af mine billeder.
Jeg har altid været fascineret af New York og især af de ældre bygninger, så da jeg besluttede mig for at lave en gadescene, faldt valget på 43rd street med udsigt mod Grand Central Station og Chrysler- bygningen.
En af grundende til at det er mit favoritprojekt er at det, modsat mine andre projekter, var så godt planlagt.
Jeg startede med at researche på google earth, hvor jeg fik et screenshot af gaden oppefra, så jeg kendte proportioner og hvilke bygninger der skulle modelleres. Det næste skridt var at lavet en sketch i 3dsmax af scenen, kun med bokse og planes. Hver bygning blev lavet som en simpel box i den rigtige størrelse.
Dernæst fik jeg fastsat kamera vinkel og lyset, så godt som muligt og så kunne jeg begynde at modellere bygninger og props, og til sidst blev det textureret.
Hele projektet tog ca. en måned fra start til slut.
Jeg havde en Work In Progress-tråd på cgtalk, der kan læses her hvis det har interesse.

morning train

CGF: Generelle arbejdsprocesser – do’s and dont’s – kan du fortælle lidt om dit workflow, fra idé til udførelse?
Dennis: Jeg plejer at bruge temmelig lang tid på research, så jeg ved præcis hvad jeg skal modellere og hvilken stil og stemning jeg vil gå efter. Dernæst begynder jeg at lave en simpel sketch i 3dsmax, som jeg beskrev før. I den fase er det vigtigt at få proportioner, komposition og, farver nogenlunde på plads hvis det er muligt.
Jeg synes det er meget vigtigt at have en meget klar ide om, hvordan det færdige billede skal se ud inden man går i gang, ellers spilder man for meget tid på at lave unødvendige detaljer, eller man risikerer at bruge for lang tid på trial and error.
CGF: Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Dennis: Hos Cadesign laver vi high-end visualiseringer og animationer af produkter og miljøer. Jeg sidder i stills-afdelingen og der arbejder jeg primært med at sætte kamera, lys og lave overflader. Af og til får jeg også lov til at modellere props til vores modelbibliotek, men det sker ikke så tit.
CGF: Hvis du frit kunne vælge, er der så et projekt du gerne vil være, eller ville have været, en del af?
Dennis: Det er et svært spørgsmål, men hvis jeg helt frit kunne vælge kunne jeg godt tænke mig at have været med til at lave baggrundene til det Blade Runner adventurespil, som Westwood Studios lavede i 1997. Eller endnu bedre hvis der blev lavet en opdateret version.
CGF: Har du nogle inspirationskilder – hvem, og hvorfor?
Dennis: Jeg er meget inspireret af Marek Denko og Viktor Fretyan, som begge formår at lave billeder på et fantastisk højt teknisk niveau, men samtidig også med masser af stemning.

Westbound-with-mail

CGF: Hvad laver du når du ikke laver 3D – hvordan får du evt. familieliv, arbejde og hobbies til at harmonere?
Dennis: Jeg har 2 små børn, så jeg har ikke så meget fritid som jeg har haft. Selvom om 3D er mit arbejde, er det også stadig min hobby, så når jeg sidder og laver mine egne projekter er det en mulighed for at stresse af. Andre hobby’er er der desværre ikke så meget tid til mere.
CGF: Dit seneste projekt med navnet “Neon City” har allerede høstet hæder omkring på den virtuelle CG-scene, herunder eks. Evermotion.
Kan du fortælle lidt om hvordan det har været at arbejde på netop det projekt?
Dennis: Det har været spændende at arbejde på, men også temmelig frustrerende til tider. Min oprindelige idé var, at lave en lidt Blade Runner-inspireret scene, men det blev undervejs ændret til en scene inpireret af 1950’ernes New York.
Jeg havde ikke en helt klar plan med hvad jeg ville fra starten, så jeg endte med at bruge lang tid på at lave detaljer der ikke rigtigt kan ses i den endelige rendering og bygninger der ikke kunne bruges.
Det var også mit første forsøg på at lave en character der var god nok til at kunne vises tæt på kameraet. Det viste sig at være sværere og meget mere tidskrævende end jeg troede.Det gav især store problemer at få håret til at se rigtigt ud. (Det er lavet med “Hair and fur” i max og stylet vha. splines).
Jeg er ret tilfreds med resultatet selvom det ikke helt blev som jeg havde forestillet mig.

Winter Street

CGF: Hvad er den væsentligste motivationsfaktor i dit arbejde?
Dennis: Jeg har nævnt stemning flere gange og det er også det der motiverer mig. Jeg kan godt lide når man føler noget ved at se et på et billede. Det synes jeg er meget vigtigere end at det f. eks er teknisk flot lavet.
CGF: Kan du forestille dig fortsat at arbejde med 3D-relaterede emner om 10 år?
Dennis: Ja jeg håber jeg stadig kan arbejde med 3D om 10 år. Jeg føler mig heldig med, at jeg bliver betalt for at lave min hobby, men det er svært at forudsige hvilken retning udviklingen går i.
CGF: Har du nogle vise ord eller andet du vil dele med vores brugere her på falderebet?
Dennis: Jeg tror ikke jeg er vis nok til at uddele vise ord, men mit bedste råd vil være at researche en masse indenfor det emne man vil gå i gang med, bruge så mange
referencebilleder som muligt og bruge den tid der er nødvendig i planlægningsfasen.
Jeg tror det er de færreste der kan lave noget der ser helt rigtig ud, ud fra hukommelsen alene.
CGF: Mange tak for din tid, Dennis, og god vind fremover. Vi glæder os til at se hvad dit næste projekt bliver.
– man kan se flere af Dennis’ billeder i hans personlige galleri her på CGforum.