Upload Facebook Twitter Rss Feed

Spotlight – Joachim Jensen

Navn: Joachim Jensen
Alder: 23 år
By: Grenå
Jobbeskrivelse: 3d modeller

1478660203_youtube_circle_color 1478660211_twitter_circle_color 1478660234_linkedin_circle_color 1478660294_home512x512

Hvordan kom du igang med at lave 3D?
Jeg startede på 3d college i Grenå i 2012, fordi jeg altid har haft interesse for at tegne. I starten havde jeg faktisk ikke nogen idé om, hvordan man lavede 3d og troede kun at det omhandlede de typiske disney og pixar animationsfilm. Men det viste sig, at der var langt mere som omhandlede 3d animation, hvilket kun gjorde branchen endnu mere interessant.

Hvordan bruger du 3D til dagligt?
Jeg arbejder klart mest med modellering. De fleste af mine projekter er karakterer, fordi jeg syntes det er den bedste måde at træne min modellering på, da en karakter indeholder alt fra hårde til organiske overflader med en stor variation af shading. Igennem mine freelance jobs har jeg arbejdet mest med hårde overflader.

Hvilke software benytter du når du laver 3D?
Da jeg startede på 3d college, begyndte jeg i 3ds max, men efter car et halvt år havde vi en workshop med mudbox og efter at have leget med digital sculpting i et par dage var jeg solgt. Jeg spurgte derfor lærerne til råds om programmet og blev rådgivet til at sætte mig ind i det førende sculpting software, som var Zbrush. Det var også i Zbrush, at jeg begyndte at studere anatomi og sætte mig ind i karakter modellering. Det er muligt at arbejde sig igennem hele processen af en karakter i Zbrush, men mange programmer gør processen hurtigere og nemmere. Jeg har derfor efterfølgende sat mig ind i Marvelous designer, Maya, substance painter og Mari da disse programmer har nogle super fede værktøjer til at opnå et fedt resultat lidt hurtigere. Jeg bruger som regel V-ray som render og After effects til at præsentere modellerne, men lige for tiden prøver jeg at lære hvordan jeg laver en game karakter, så jeg bruger i øjeblikket Marmoset som min render.

Hvor søger du inspiration?
Jeg studere rigtigt meget anatomi, da det giver en god forståelse af former. Man kan lære rigtigt meget af at læse i en anatomi bog i stedet for bare at kigge på billederne. Det svare lidt til at lave en motor i en bil. Hvis du ved hvordan en motor fungere, er det også nemmere at samle den. Derudover prøver jeg at researche indenfor emnet af min karakter. Lige for tiden arbejder jeg på en gal videnskabsmand, hvor min reference kommer fra at læse om gale videnskabsmænd fra den virkelige verden såsom ’José Manuel Rodriguez Delgado’, som en spansk professor der eksperimenterede med hjerne kontrol. At læse om disse ting giver forståelse for emnet og derfor bedre søgeord til at finde reference på google.

“Synes du det er vigtigt at dele ens Artwork?”
Jeg syntes det er meget vigtigt at dele sit arbejde. Vi alle sammen ser på et billede forskelligt og kritik kan derfor give dig et nyt og frisk syn på hvordan du kan gøre dit billede bedre. Derudover giver det dig mulighed for at snakke med folk i branchen og lære om funktioner i et program som du ikke vidste eksisterede og derfor ikke havde muligheden for selv at læse op på. Det gavner også andre mennesker at kunne drage inspiration fra dit arbejde. Derfor er det super fedt med et dansk forum, hvor vi kan hjælpe hinanden med at nå vores mål. På Cgforum går dit arbejde ikke tabt i hundredvis af posts. Det gør det derfor meget nemmere at få kritik og lære folk med samme interesse at kende.

Hvis man gerne vil lære 3d, vil et godt råd være at starte med det fundamentale i enten 3ds max, maya eller modo. Start med små projekter som en kuglepen og arbejd dig op. Det er mange hjemmesider med online undervisning som kan hjælpe dig, såsom Digital tutors, 3dtotal, osv.
Det vigtigste er nok at holde sig omringet af folk med samme interesse. Du kunne f.eks. bruge CGforum eller starte på en skole. 3d branchen er ikke det sikre valg, det er meningen at det skal være sjovt, så få nogle venner undervejs.